13 فوریه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Arthritis Research & Therapy نشان می دهد که بیماران دارای قند خون ناشتای بالا در معرض خطر علائم بدتر آرتروز زانو هستند.

اگرچه داده های مقطعی و همگروهی نشان می دهد که سطوح بالاتر قند خون در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو (KOA) با علائم شدیدتر زانو مرتبط است، اطلاعات کمی در مورد رابطه ی طولی بین قند خون سرمی و علائم زانو، به ویژه با در نظر گرفتن حساسیت مرکزی همراه ([1]CS) - که همچنین علائم زانو را بدتر می کند-در دسترس است.

محققان رابطه طولی بین قند موجود در سرم و علائم زانو را با تقسیم گروه بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانوبه بیماران با و بدون حساسیت مرکزی، ارزیابی کردند.

محققان گفتند: ما فرض کردیم که سطوح بالاتر قند خون باعث بدتر شدن علائم زانو می شود. در مجموع 297 شرکت کنندهبا میانگین سنی 59.6 سال؛ 71 درصد زن(211 نفر)، متوسط شاخص توده ی بدنی 23.7 کیلوگرم بر متر مربعدر این مطالعه وارد شدند.

در ابتدا، استئوآرتریت زانو با رادیوگرافی ساده از مفاصل دو طرفه زانو، و براساس نمره ی کلگرن لارنس (KLG) ارزیابی شد. نمره ی کلگرن لارنس برای همه شرکت کنندگان در هر زانو حداقل مساوی یا بیش از2  بود. در ابتدا، قند خون ناشتا (FBG) و حساسیت مرکزی (با پرسشنامه ی CSI-9) مورد ارزیابی قرار گرفت. امتیاز مساوی یا بیش از 10 در CSI-9 به عنوانCS+  تعریف شد. نمره ی نتیجه ی آسیب زانو و استئوآرتریت (KOOS) در ابتدا و در پیگیری 1 ساله مورد ارزیابی قرار گرفت. تغییر در نمره ی نتیجه ی آسیب زانو و استئوآرتریت(ΔKOOS)، در پیگیری 1 ساله نسبت به شروع تحقیق محاسبه شد. تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه با ΔKOOS به عنوان متغیر وابسته و FBG در شروع تحقیق، به عنوان متغیر مستقل، پس از تنظیم برای سن، جنس، BMI، و CSI-9 در شروع تحقیق، انجام شد.

از 297 نفر، 48 نفر (16.2 درصد) به عنوان CS+ مشخص شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که در گروه CS-، هیچ ارتباطی بین سطوح FBG در ابتدا و ΔKOOS وجود نداشت. در مقابل، مقدار FBG در شروع تحقیق، با درد ΔKOOS، فعالیتهای فیزیکی در زندگی روزانه (ADL) و ورزش، ارتباط منفی داشت.

در بیماران مبتلا به KOA تایید شده توسط رادیوگرافی و CS مثبت، سطوح بالاتر قند خون با بدتر شدن علائم زانو در طول پیگیری 1 ساله همراه بود. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید به کنترل قند خون، به ویژه در بیماران مبتلا به KOA و CSهمزمان توجه کنند تا علائم استئوآرتریت را درزانوی این بیماران کاهش دهند.

برای مطالعه ی جزئیات این تحقیق به آدرس زیر مراجعه کنید:

Chiba, D., Ohyama, T., Sasaki, E. et al. Higher fasting blood glucose worsens knee symptoms in patients with radiographic knee osteoarthritis and comorbid central sensitization: an Iwaki cohort study. Arthritis Res Ther 24, 269 (2022). https://doi.org/10.1186/s13075-022-02951-2

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/orthopaedics/news/patients-with-high-fasting-blood-sugar-at-risk-of-worse-knee-osteoarthritis-symptoms-106988

 

 



[1]ورودی‌های گیرنده درد می‌توانند باعث افزایش طولانی‌مدت اما برگشت‌پذیر در تحریک‌پذیری و اثر سیناپسی نورون‌ها در مسیرهای درد مرکزی، شوند که به آن پدیده حساسیت مرکزی گفته می شود.